Tidrapportering i mobilen

Tidrapportering i mobilen

Startsidan

Startsidan kan se lite olika ut beroende på vilken roll du har tilldelats i verktyget. De knappar du ser på bilden är de vanligaste för dig som arbetar i projekt och ska rapportera in din arbetade tid.

Startsidan hittar du då sex knappar. Det är knapparna Rapportera tid och Projekt du i regel använder mest, men du kan också se dina tidrapporter, utlägg, kontaktuppgifter till kollegor och kunder via telefonboken samt se hur din kalender ser ut.

Behöver du byta lösenord gör du det via menyn längst upp till höger.

Rapportera tid

Tryck på Rapportera tid.

Välj datumet som du vill rapportera för och tryck på Gå vidare.

Nu landar du på sidan där du beskriver vad, var och hur länge du arbetat.

Ange:

  • Arbetstyp (t.ex. en typ av arbete du utfört eller maskin du använt)
  • Vilket projekt du arbetat med
  • Hur många timmar du arbetat 

Du kan även bifoga foton och beskriva i text vad du arbetat med i övrigt-rutan.

Arbetar du på olika projekt under samma dag gör du en rapport per projekt.

Rapportera produkter

I tidrapporten kan du även rapportera in produkter. Det kan exempelvis vara verktyg som du använder under ett visst antal timmar och som du sedan ska fakturera vidare.

Tryck på produkter, sök upp produkten du använt och ange mängden eller antalet.

Produkter du använder ofta kan du stjärnmarkera för att snabbare hitta dem nästa gång. Det gör du genom att trycka på stjärnan till vänster om produktens namn. Stjärnmarkerade produkter hittar du sedan under fliken favoriter.

Tryck på Spara när du är klar att skicka in tidrapporten.

Rapportera tid via projekt

Du kan också välja att rapportera tid direkt mot ett projekt. Du trycker då på knappen Projekt på startsidan och väljer det projektet du har jobbat på.

Här söker du fram det projekt du arbetar med, antingen via sökfältet eller genom att bläddra i listan.

Projekt som inte har något startdatum visas först i listan. Dessa följs av projekt som har startdatum, uppdelade per vecka baserat på just startdatum.

Väl inne på projektet ser du information om både projekt och kund och kan trycka på Projektdetaljer och Kunduppgifter för att få mer specifik information om projektet eller kontaktuppgifter till kund om detta angetts när projektet skapades.

Du kan även lägga till Foton som rör projektet och se projektets totala tid eller Skapa ÄTA om du har behörighet att göra det.

För att rapportera tid på den här sidan trycker du på knappen Rapportera tid och följer sedan stegen under Rapportera tid som finns i början av denna guiden.

Rapportera utlägg

För att rapportera in ett utlägg trycker du på knappen Mina utläggStartsidan.

Här kan du välja att skapa ett nytt utlägg genom att trycka på knappen Nytt utlägg, eller söka bland dina tidigare utlägg genom att fylla i information i fälten och trycka på Filtrera.

När du valt att skapa ett nytt utlägg ska du nu fylla i en beskrivning av utlägget, bifoga en bild på kvittot, välj vilket projekt utlägget hör till och ange om utlägget är fakturerbart eller inte. Tryck sedan på Fortsätt.

Välj vilken typ av utlägg du gjort. Listan med vilka utläggstyper som syns i mobilen kan konfigureras av en administratör.

Trinax kvittotolk går nu igenom informationen på ditt kvitto och fyller i fälten automatiskt med den data den kan utläsa. Därefter kontrollerar du att all information på utlägget stämmer.

Tryck till sist på Spara för att skicka in ditt utlägg.

Nu visas utlägget under Mina utlägg.